Troszkę teorii…
Wymagania jakie nałożono na producentów samochodów ciężarowych przez wprowadzenie normy Euro4 / Euro5 / Euro6 wymusiły na nich wprowadzenie systemów, które obniżą emisje szkodliwych gazów do atmosfery.
Układ SCR (Selektywnej Redukcji Katalitycznej) jest jednym z systemów stosowanych w samochodach ciężarowych i składa się ze zbiornika na mocznik, pompy wraz ze sterownikiem, układu wtryskowego oraz katalizatora SCR wraz z czujnikami temperatury oraz NOx
Zasada działania - polega na uzdatnianiu spalin w układzie wydechowym silnika poprzez wtrysk do katalizatora SCR specjalnego roztworu składającego się z mocznika i wody destylowanej. W tłumik wydechu jest wbudowany katalizator tlenków azotu. W nim pod wpływem temperatury spalin, mocznik zamienia się w amoniak, który w wyniku reakcji z tlenkami azotu przechodzi w azot i wodę. Aby mocznik przekształcił się w amoniak jeszcze przed dotarciem do katalizatora, jego wtrysk musi odbywać się pod względnie wysokim ciśnieniem (ok. 5 barów). W zależności od prędkości i momentu obrotowego silnika układ sterowania wspólnie z elektroniką silnika określa, ile mocznika należy podać do spalin, zaś pozostałości amoniaku ulegają redukcji w katalizatorze.
Zalety układu SCR:
czystsze spaliny, spełniające wyśrubowane normy Euro4 / Euro5 / Euro6
Wady układu SCR AdBlue:
zwiększenie masy pojazdu o około 150 kg, dzięki czemu ładowność pojazdu ulega ograniczeniu.
konieczność częstego tankowania mocznika – dodatkowy koszt i kłopoty z dostępnością.
częste awarie podzespołów systemu SCR - wysoki koszty wymiany / naprawy podzespołów
ryzyko awarii systemu w trasie, za granicą, daleko od bazy – tryb ograniczenia mocy