Wysoki poziom emisji spalin skłonił władze europejskie do wprowadzenia ograniczeń w eksploatacji samochodów ciężarowych. Obowiązkowo w takim pojeździe ma być zainstalowany system kontroli emisji spalin SCR. Posiadanie takiego systemu wymaga tankowania Ad Blue.
Czym jest AdBlue?
AdBlue jest 32,5-procentowym roztworem wodnym mocznika od niedawna stosowanym w samochodach ciężarowych w związku z koniecznością ograniczenia emisji spalin. To substancja:
- niepalna,
- nietoksyczna,
- pozbawiona właściwości żrących,
- posiadająca silne właściwości korozyjne,
- mająca gęstość 1087 - 1093 kg/m3 w temperaturze 20°C, a temperaturę zamarzania --11°C
Dodatek AdBlue do paliwa pozwala na reakcję chemiczną, w wyniku której wytwarza się amoniak i tlenek węgla, związujące tlenek azotu podczas spalania oleju napędowego. W efekcie powstają nieszkodliwe dla środowiska para wodna i azot. Pompa AdBlue znajduje się obecnie na każdej stacji paliw.
Przechowywanie i tankowanie AdBlue
Ad Blue jest substancją złożoną, dlatego może ulegać przemianom w niesprzyjających warunkach. Problemem jest też jej wpływ na inicjowanie korozji, dlatego zarówno zbiornik, jak i pompa AdBlue powinny być wykonane z odpowiednich, odpornych na utlenianie. Czynnikiem szkodliwym dla związku jest słońce, a w szczególności ogrzewanie do wyższych temperatur, dlatego konieczne jest przechowywanie pojemników w cieniu, pod dachem.
Przechowywanie środka oznacza tez konieczność zabezpieczenia przed zanieczyszczeniem, które negatywnie wpłynie na pracę i stan silników, a w konsekwencji, doprowadzi do awarii katalizatora. Specjalnie przystosowana pompa AdBlu znajduje się obecnie na wszystkich stacjach oferujących olej napędowy.